Muizenklas

De muizenklas

Met mijn tas
en mijn jas,
ga ik naar de Muizenklas.
Ik maak veel vriendjes groot en klein
en Jules
zal er één van zijn!


Gerelateerde afbeelding

Ik ben Jules, de klaspop van de Muizenklas. 

Ik zorg ervoor dat jullie kleintjes zich snel thuis voelen in onze klas.


Enkele weetjes van de Muizenklas:
  • Op maandag speelt de juf Tik Tak.  We genieten hier samen met de kikkervriendjes van.
  • Op dinsdag is het openklasdag.  In de namiddag mogen onze muizenvriendjes ook in de Kikkerklas gaan spelen.  De Muizenklas staat dan ook open voor onze kikkervriendjes.
  • Woensdag is een korte dag.  Net voor de middag doen we een activiteit met alle kleuters. Vandaag eten we geen boterhammen op school maar gaan om 12u20 naar huis.
  • We turnen op donderdag, hiervoor doen we gemakkelijke kledij aan. 
  • Op vrijdag genieten we van een poppenkastspel.


  • Fruitdag: op maandag, woensdag en vrijdag nemen we enkel fruit of groenten mee naar school. Gelieve dit te schillen en in stukjes te snijden, dat maakt het voor de juf heel wat gemakkelijker! (banaan hoeft niet!)
  • Drinkbusje met water mag je ook meebrengen. Zo kunnen onze kindjes heel de dag door zelfstandig drinken wanneer ze dorst hebben.


Ook kan je al onze avonturen in de klas volgen op deze blog.
Kijk maar snel even bij de foto's!
Lieve groeten, juf Karin


Het einde van het jaar


Amelie is jarig op de dag van Sinterklaas.
Maar ze was ziek op haar verjaardag.
Bij haar terugkomst vierden we haar derde verjaardag.
Hiep, hiep hoera voor Amelie!



Faya bakte samen met haar papa lekkere koekjes voor in de klas.
Overheerlijk waren ze!


Bij het einde van het jaar denken we aan Nieuwjaarsbrieven.
Eerst maakten we de achtergrond met groentinten verf. 
Lekker kliederen met onze handen en vingers in de verf!
De kerstboom prikten we uit, heel veel concentratie werd hierbij gevraagd.


Jules had zichzelf versierd als kerstboom.
De juf bracht haar kerstboom mee en samen versierden we hem.
Lange/korte slingers, gekleurde ballen tellen, boven of onder in de boom.
Bij het versieren van een boom worden heel wat begrippen ingeoefend.
 

Stroken knippen en terug puzzelen van lang naar kort.



We maakten heel wat mooie kerstknutsels voor op ons lichtjesfeest voor het goede doel.





Het karton van de Sintboot gaat niet verloren.
We maakten er een mooie kerstboom van.


Op het kleutermoment luisterden we naar een mooi verhaal
over een egel en de verloren kerstmuts.


Draaien aan het telrad en evenveel kerstballen op de boom leggen.
Wie heeft zijn kerstboom als eerste versierd?


We maakten cadeautjes voor elkaar.


Het blijft steeds een verrassing ook al pakten ze dit de dag voordien zelf in...


Samen met de Kikkerklas sluiten we het jaar af met een feestje.
We maakten zelf onze warme chocomelk.


Samen genieten en trots zijn op onze kerstbal van schmink!


Ook tijdens de wintermaanden kan je buiten spelen.
We brachten onze fiets mee en maakten de speelplaats onveilig.


Na 4 geweldige maanden vol belevenissen en herinneringen aan mooie momenten, sluiten we 2018 af.  Even 2 weken uitrusten en genieten van de feestdagen.
De beste wensen voor 2019 voor alle Muisjes en hun familie!





Sinterklaas

Het meest magische moment van het jaar breekt aan, de Sint komt naar ons land...
maar ook wel een heel spannende periode voor onze kinderen.
Sinterklaas is aangekomen met zijn stoomboot.
In de klas maken we van een grote doos een stoomboot.
We bekijken een prent van een stoomboot en tekenen alles uit op het karton.
Dan schilderen en spelen maar!
Louise maakte thuis nog vlaggetjes en zo pronkt er een Sinterklaasboot in onze klas!





De stoomboot van de Sint moet heel veel pakjes meenemen. Kan hij ook zinken?
We doen proefjes rond drijven en zinken.




We maken een boot op de woeste zee.
Zelf tekenen, knippen en vlaggetjes kleven op de lijn.




We schilderen een zwarte piet met zwarte verf en maken krullen met een WC-rolletje.


Sinterklaas krijgt een zelf uitgeknipte baard.



Met houtskool tekenen we een zwarte piet en geven hem een pluim op zijn muts.


We schrijven een brief naar Sinterklaas en gaan op zoek naar een brievenbus.





We maken een stoombootkroon. 
Eerst de raampjes eruit prikken en dan schilderen maar!

 
Bij juf Bo doen we een Pietenparcours.



Ook kijken we naar een poppenkast over het zieke paard.




We spelen heel wat spelletjes rond zwarte pieten en Sinterklaas.




Sinterklaas zijn outfit is versleten.
Met onze klas maken we nieuwe sokken met veel kleurtjes, glitter en diamanten.



We luisteren naar een kamishibai-verhaal over Rikki helpt Sinterklaas.
Ook keken we naar een schimmenspel over Sinterklaas.



We bakken overheerlijke pepernoten.







Dan breekt de dag aan dat we onze schoen mogen klaarzetten!



Sinterklaas kwam 's nachts op bezoek en gaf ons heel wat pakjes en lekkers!





Dan maken we ons klaar voor zijn komst in de klas.
We versieren een mooie stoel en nemen al even plaats!


En dan breekt de grote dag aan...
Hij komt, hij komt die lieve goede Sint!













Verkeer

Het wordt buiten sneller donker dus tijd voor onze fluo-hesjes!
We werkten enkele weken rond het thema verkeer.

We hielden een fluo-dag waarin we samen met de hele school het fluo-lied zongen en dansten.  Louise was het best verklede fluo-meisje van de kleuterschool.



We lazen het verhaal van Jules op zijn fiets en we maakten er een mooi schilderij van.
Zie je de lichtjes branden in het donker?
We leerden ook een liedje van een fiets.

Fietsen, fietsen op de fiets
Lichtjes aan dan zie je iets
Kijk uit, kijk uit
Let heel goed op
Licht op rood
wil zeggen STOP




We gingen 2 keer op pad.  De eerste keer gingen we op zoek naar zebrapaden en verkeerslichten.  De tweede keer keken we naar de voertuigen op straat.
We wandelden ook voorbij het huis van Bjord en Louise.


Zebrapaden knippen en een kindje tekenen dat oversteekt.


We leren oversteken op het zebrapad.
 

De kleuren van het verkeerslicht werden op de juiste plaats gelegd.
Ook speelden we met muziekinstrumenten.  Rood licht dan moesten alle muziekinstrumenten stoppen met muziek maken. 




Na de verkeersregels gingen we de voertuigen op straat eens bekijken.

Oei, oei Jules had zijn gordel niet aan toen hij met papa naar de winkel ging!
We leerden Jules hoe het wel moet!

De juf reed haar auto op de speelplaats en iedereen mocht eens achter het stuur zitten en toeteren maar!




Bij juf Bo speelden we een gezelschapsspel rond de fiets en ook deden we een geluidenbingo rond de voertuigen op straat.


Puzzelen, schilderen, boeken lezen en een tekening maken met auto's waaraan een stift hangt. We genieten van al dat ontdekken!


Rijdt de auto naar rechts of naar links? We leren werken met pijlen en de juiste richting.




De kunst van sjabloneren ontdekken!



Rijden, vliegen of varen?
Zet jouw voertuig op de juiste plaats.


Rijden door de verf en zo bandensporen achterlaten.
 

Zelf een voertuig kiezen waarin jij wil rijden en deze een prachtige kleur geven.


We leerden ook nog een liedje over de wielen van de bus.

De wielen van de bus gaan rond en rond, rond en rond
De wielen van de bus gaan rond en rond als de bus gaat rijden

En ook nog een liedje over een helikopter

Helikopter, helikopter
ga je mee met mij omhoog
Hoog in de wolken
wil ik wezen
Hoog in de wolken
wil ik zijn
Helikopter, helikopter
vliegen is zo fijn


Spelen bij juf Bo is altijd dolle pret.
Volg de pijlen!


We maakten puzzels van voertuigen.


Feest vieren is altijd leuk!

Ismail werd in de vakantie 3 jaar.


Ook Naranhuu mocht drie kaarsjes uitblazen.


Na de vakantie startte er een nieuwe peuter in onze klas.
Welkom, Mustac!



Met de grote bus gingen we op uitstap naar Jobland, een binnenspeeltuin.

We maakten kennis met Jobke en de reus.
Dolle pret verzekerd!





 









Herfst

In het kamertje van Jules zat een verdrietig uiltje.
Hij was zijn mama kwijt.
We deden een kringgesprekje over een uil en bekeken heel wat filmpjes over de uilen.
Hij woont in een bos en roept 'oehoe', ook heeft hij heel grote ogen.
We gingen mama uil zoeken in de tuin van de school maar vonden haar niet.
Dan maar een bos maken in de klas... wat blaadjes en takjes rapen en het knutselen kan beginnen!


We maken een bos van rolletjes, takjes en blaadjes.


Ze waren zo onder de indruk van de uilen dat we er gingen schilderen.
Grote ogen uitprikken en een mooie snavel erbij.


Ze vonden buiten ook heel wat veertjes.
Hiermee maakten we een uil uit een eierendoos.
 

De juf vertelde het verhaal van 'Mama kwijt'.
Het werd ook beleefd door een poppenkast, een kamishibai-verhaal en via prenten.
De kinderen kennen het verhaal helemaal vanbuiten.

Afbeeldingsresultaat voor mama kwijt

We leerden ook een liedje over het verhaal.


Wie woont er nog in het bos?
Egels verstoppen zich graag onder de blaadjes.
We zetten de egels van klein naar groot.
 

Er werden ook egels gemaakt uit klei en prikkers want egels prikken heel erg.


We knippen de stekels van de egel door te knippen op een lijn.
 

We bekijken de kleuren van al die blaadjes aan de bomen.
We halen de juiste verfbussen uit de kast en maken een gek schilderij van een bos door te stempelen met ballonnen.  Pret verzekerd!
 

Aan de tafel spelen we herfstspelletjes.


Ook Tiktak staat in het teken van het bos.


Omdat we mama uil nog steeds niet gevonden hebben, planden we een uitstap naar het bos.  Met onze laarzen aan stapten we naar het mooie bos.


Daar vonden we mama uil en nog heel wat kabouters.


Er werden heel wat schatten gevonden.
We vingen zelfs een kikker om deze eens goed te kunnen bekijken.


Omdat we kabouter geholpen hadden met het zoeken van zijn kaboutervriendjes, kregen we lekkere koekjes en chocolademelk.


De kabouters kwamen in onze klas.
We tekenden er eentje met een grote pinnenmuts.
Daarna werden ze mooi ingeschilderd.


We zongen ook liedjes over de kabouters.
Eerst het liedje van de grote paddenstoel rood met witte stippen.
Dan eentje van een verdrietige kabouter.

Afbeeldingsresultaat voor lied daar zat een kaboutertje te huilen op een steen

 

Er werden prachtige paddenstoelen geschilderd!


Ook bij juf Bo speelden we herfstspelletjes.


Op de dag van de ouder mochten de mama's en papa's mee komen spelen in onze klas.
Bedankt om mee te komen schilderen in ons klasje!


De kinderen mochten genieten van een muzisch moment.
We zongen liedjes mee met de gitaar en maakten zelf muziek.


Rond Jules zijn huisje zat een spinnenweb maar er was geen spin te bespeuren.
De kinderen dachten dat hij naar de winkel was om lekkere dingen te gaan kopen.
We gingen op zoek naar spinnen buiten.


We maakten spinnenwebben en een spinnetje met acht pootjes.


Er werd een groot spinnenweb gemaakt met een bol wol.
Pas op, juf Sharon, je zit vast in het web!


We leerden ook een liedje van een spin.

Rin, tin, tin
daar kruipt een dikke spin
Reb, teb, teb
hij maakt een heel groot web
draadje omhoog
draadje omlaag
draai maar in het rond
en het is klaar vandaag


We vierden een griezelfeest.
Wel wat eng voor sommige kleuters maar ze genoten ervan!




Werelddierendag

Op 4 oktober is het Werelddierendag. 
Hoog tijd om onze lieve huisdieren eens voor te stellen aan elkaar!

Op maandag zat er een lieve hond in Jules' zetel.
Jules vertelt over zijn hond Theo en een gesprekje over onze dieren thuis is begonnen.
Gabriella heeft vissen thuis, Melissa een hond en Faya heeft zelfs 2 grote honden. 

We doen een spelletje rond de begrippen 'onder, op, achter, voor en in'
de zetel, hok of mand.


We maken hokjes voor onze huisdieren met stokjes.
Ze kiezen een foto van een dier uit een boekje, scheuren dit uit en knippen er mooi rond.
Alles opkleven in het hok.


De hond van Faya komt op bezoek.
Het is een grote hond maar superlief!
Zijn naam is Mufasa en zijn foto staat zelfs op Faya's brooddoos!
Een beroemde ster in onze klas!
 

Welke hond past in welk hok?
Knippen op de lijn en plakken maar!
 

De juf vertelt over haar 6 poezen.
We maken een zachte poes met zachte materialen.
 

Bij juf Bo mogen we brokjes aan de poes geven.
Goed luisteren naar de opdrachtjes van juf Bo, welke kleur moeten we nemen?



Huisdieren puzzelen en dan superfier zijn dat het lukte!


Konijnen tekenen en dan inschilderen.
Prachtige kunstwerken ontstonden!



De vis van Sara uit de Uilenklas kwam ook even op bezoek.
We leerden een liedje over een vis.

Visje, visje in het water
Visje, visje in de kom
Visje, visje kan niet praten
Visje, visje draai je om




Spelletjes spelen rond huisdieren.
Ook deden we yoga rond de huisdieren en werd er goed gezorgd voor onze dierenknuffels.
Ze kregen op tijd eten en er werden heel wat wandelingetjes mee gedaan.



Draaien aan het rad, tellen en het juiste aantal wortels kleven bij het konijn.


Op dierendag werden alle kinderen geschminkt in een huisdier naar keuze.
Ook leerden we nog een liedje over Jules en zijn huisdieren.

Ik wil geen hond, woef
Ik wil geen poes, miauw
Ik wil geen papegaai
kopje kraai
Die lieve kleine dieren
die geef ik wel een aai
Maar weet je wat ik het liefste wil
een grote, groene krokodil


Hieperdepiep hoera!
Bjord mag 3 kaarsjes uitblazen.
Proficiat!




Op woensdag dansten we met alle kleuters samen.














Kleine muis zoekt een huis

We werkten rond het boek ' Kleine muis zoekt een huis'.  Dit verhaal gaat over een muis die haar lekkere appel mee naar haar holletje wil nemen.  Maar haar huisje is te klein en muis gaat op zoek naar een groter holletje.

Het verhaal werd op allerlei manieren verteld.  Via een kamishibai-verhaal, poppenkast en ook op het kleutermoment vertelden juf Haide en juf Angélique het verhaal met enkele knuffels.



We maakten een mooi kunstwerk over het verhaal.

De achtergrond werd geschilderd met allerlei materialen, het holletje werd uitgeprikt en de appels versierd met geknipte stukjes papier.






Er werd ook logisch nagedacht over de opgegeten appel.



We gingen appels kopen in de winkel samen met de Kikkerklas.



Appels bekijken … zo leerden we het klokhuis, het steeltje en de schil kennen.
Appels per kleur sorteren, van klein naar groot,...
en natuurlijk proeven!



Van de overige appels maakten we appelcake.


 
Gabriella tekende haar mama, papa en Jayden.


Trots werden er kunstwerken getoond aan de juf.

 
Bij juf Bo mochten de muisjes in holletjes kruipen, in en uit het holletje!


Een waterschilderij van het verhaal.


Houdayfa werd grote broer. 
We maakten met zijn vingerafdrukken een body'tje voor zijn kleine zus Dina.

 
Op maandag vertelde Louise dat haar kleine broer gevallen was tegen de muur en een gaatje in zijn hoofd had. Het thema 'gaatjes' kon ingezet worden.
Ook in de juf haar sok zat een gaatje, Gabriella wist dit op te lossen door hier ook een pleister op te plakken, net zoals op Louises broer zijn hoofd...
Ook ontdekten ze een gaatje in Jules zijn broek en in Louises haar trui.


We maakten sokken met een gaatje in uit papier.



We gingen op gaatjestocht doorheen de klas en de hele school. 
Dit deden we met onze gaatjeskijkers.
Er werden heel wat gaatjes gevonden en we gingen langs de gaatjestrap naar boven.





Er werden gaatjesschilderijen gemaakt.


Met het gaatjesbeest maakten we een gaatjesslinger voor in onze kring.



Er werden spelletjes gespeeld met gaatjes.



De gaatjes werden ook terug dicht gekleefd met allerlei plakkertjes.


De juf las ook het boek ' het verhaal van een gaatje' voor.  Het eindigt met het gaatje in onze buik, de navel.  Deze werden fier getoond!


En toen zaten er heel veel prinsessen in ons huisje...
Juf, wij willen een echt kasteel!
De juf haalde karton boven en samen maakten we een kleurrijk glitterkasteel!




Met onze school deden we mee met de buurtpoets.
Gewapend met onze poetsspullen maakten we de tuin van de school proper.



Ook genoten we van het goede weer op de fiets.






Welkom in de Muizenklas


De eerste weken verkenden we onze klas en onze vriendjes.
We lieten onze boekentassen aan elkaar zien en keken even wat erin zat.
Nadien maakten we zelf een boekentas en kleefden er heel wat spulletjes in.


Onze kronen werden geschilderd met de dotters.
 

Elk kind heeft zijn eigen symbooltje.  We speelden een spelletje met de foto's van onze Muizen en hun symbooltje.  Dat ging al erg goed!
 

Ze spelen heel graag verstoppertje.  Soms komt de dino hen zoeken en dan gillen ze het uit van plezier.  Ook deden we een zoekspelletje in de kring met het kleine muisje.
 

Er werd kennisgemaakt met de waterverf.  De grote Muizen legden keurig uit aan de kleintjes hoe je moet schilderen met waterverf.  Mooi om zien!
 

Ismail had een T-shirt aan met een monster op en ook Amelie had er eentje aan.
Ze wilden graag monsters schilderen en kozen 2 kleurtjes uit.

 




Met de plasticine maakten we slangen en Louise tekenden hele grote cirkels op de tekentafel.
Amelies slangen kregen lange neuzen.
 

Er werd gezellig samengespeeld in al onze hoekjes.
 

Wat zijn ze fier op hun kunstwerken!
 

Vrij schilderen blijft een topper.
Deze keer waren ze in de ban van olifanten.  We bekeken ze eens goed in een boek en in het klein en dan gingen we aan de slag.  Wat een prachtkunstwerken!
 

Osaro werd 3 jaar.
Hieperdepiep, hoera!



Elke week gaan we bij juf Bo spelen in de grote zaal.
Deze keer ging het over onze boekentas en de kleuren.
 

Zolang het nog goed weer is, genieten we van de buitenlucht!
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten