Muizenklas


De muizenklas

Met mijn tas
en mijn jas,
ga ik naar de Muizenklas.
Ik maak veel vriendjes groot en klein
en Jules
zal er één van zijn!




Ik ben Jules, de klaspop van de Muizenklas. 

Ik zorg ervoor dat jullie kleintjes zich snel thuis voelen in onze klas.


Enkele weetjes van de Muizenklas:
  • Op maandag speelt de juf Tik Tak.  We genieten hier samen met de kikkervriendjes van.
  • Op dinsdag is het openklasdag.  In de namiddag mogen onze muizenvriendjes ook in de Kikkerklas gaan spelen.  De Muizenklas staat dan ook open voor onze kikkervriendjes.
  • Woensdag is een korte dag.  Net voor de middag doen we een activiteit met alle kleuters. Vandaag eten we geen boterhammen op school maar gaan om 12u20 naar huis.
  • We turnen op donderdag, hiervoor doen we gemakkelijke kledij aan. 
  • Op vrijdag genieten we van een poppenkastspel.


  • Fruitdag: op maandag, woensdag en vrijdag nemen we enkel fruit of groenten mee naar school. Gelieve dit te schillen en in stukjes te snijden, dat maakt het voor de juf heel wat gemakkelijker! (banaan hoeft niet!)
  • Drinkbusje met water mag je ook meebrengen. Zo kunnen onze kindjes heel de dag door zelfstandig drinken wanneer ze dorst hebben.


Ook kan je al onze avonturen in de klas volgen op deze blog.
Kijk maar snel even bij de foto's!
Lieve groeten, juf Karin


Einde schooljaar


We vieren de laatste verjaardagen van het jaar.

Rebeca is 3 jaar geworden.
Hipperdepiep hoera!


In de vakantie vieren enkele Muisjes hun verjaardag.

Sara wordt dan 4 jaar!


Faya mag ook 4 kaarsjes uitblazen.


Nina mag haar derde verjaardag gaan vieren.


Ik heb een jaar lang mogen genieten van deze topklas.  
Ik zal ze missen maar ga even genieten van de rust in de vakantie.
Prettige vakantie aan mijn Muisjes en hun familie!




De boerderij

Het laatste korte thema van dit schooljaar.
We leren over de boerderij en brengen daar een bezoekje aan.


Eerst kijken welke dieren op de boerderij leven?

Kijken in boekjes van de boerderij.


Dieren knippen en terug aan elkaar puzzelen.


Spelen met de boerderijdieren.


Dieren van de boerderij bekijken op prenten en dan schilderen.


We deden ook heel wat spelletjes rond de boerderij.


Vrij stempelen met de boerderijstempels.


Een varken beplakken met roze snippers.


Met de vetkrijtjes tekenden we een varken.
Melissa tekende een zeug wiens biggetjes aan het zogen zijn.


En dan eindelijk mochten we een bezoekje brengen aan de kinderboerderij.
Met de tram reden we naar het Rivierenhof om eerst gezellig te picknicken.


Daarna leefden we ons uit op de speeltuin.



En dan zetten we onze tocht verder naar de kinderboerderij.










Cowboys en indianen

Jules had zich verkleed in een indiaan.
Een wat?  De meeste kinderen hadden nog nooit gehoord van een indiaan.
Het werd tijd om ons onder te dompelen in de wereld van de tipi's en de veren!
We maken onze eigen verentooi.

We kijken naar een indiaan en schilderen hem stap voor stap.


Zoek dezelfde indiaan!


Indianen wonen in een tipi.  We schilderen een tipi met vingerverf.


Wie vangt de lekkerste vis? 




Indianen hebben ook totempalen, we bouwen er eentje met bekers en kaartjes.



Lekker kriebelen met veertjes op rustige muziek.


En wat is dan een cowboy?
Even kijken wat van de cowboy is en wat van de indiaan?


We leren schieten met een pijl en boog.
Heel moeilijk!


Cowboys kunnen goed paardrijden.
Kruip in je zadel en ga op pad!


Met juf Bo gingen we op zoek naar de juiste tipi.


We maken onze kostuums voor het schoolfeest.
T-shirts bestempelen voor de indianen en cowboyhoeden beschilderen voor de cowboys.




Voor de tipi zat een verdrietige indiaan.
Hij droogde zijn tranen en zocht een vriendje.
We zongen en dansten samen met de Kikkerklas.

Daar zat een indiaantje te huilen voor de tipi
huilend, huilend, helemaal alleen
Sta recht indiaantje en droog je tranen af
kies een kindje in de kring die met je dansen mag











De feestweken zijn begonnen...
Dag na dag vierden we feest!

Eerst waren Louise en de juf samen jarig.
Hip hip hoera, Louise wordt 4 jaar!


Louise haar mama maakte superheldenkostuums voor de klas.
Dit voor haar verjaardag.
Bedankt mama, elke dag genieten de kinderen van de kostuums!


Hip hip hoera voor Houdayfa, hij wordt ook 4 jaar!
Dikke proficiat en bedankt voor de prachtige taart.



Dan was het de beurt aan Elina en juf Kimberly.
Dikke kussen voor de vierde verjaardag van Elina en
bedankt voor de mooie en heerlijke cakejes!




 Ook een dikke proficiat voor de vierde verjaardag van Melissa!
Hip hip hoera!










We mochten gaan luisteren, voelen, ruiken, kijken en genieten
van een voorstelling in de caravan 'Het kakelnest'.
De leeuw Leo maakt kennis met de vlinder en zijn wondere wereld.





Nog steeds in de ban van superhelden.
Dan maken we een cadeau voor papadag in het thema 'superheld'.
Daar hoort ook een coole foto bij.


















Moederdag

Van onze mama's houden wij het meest...
Dit wordt gezongen in ons lied.

Het is mamafeest, het is mamafeest
Het is nog nooit zo plezant geweest
Het is mamafeest, het is mamafeest
Van mama houd ik het meest

Mama's maken zich graag mooi.
Nagels lakken, haren kammen, lippenstift aanbrengen,...
Iedereen kon zich mooi maken aan de schminktafel.


Mama's houden ook van bloemen.
Deze week bekeken we heel wat bloemen en
maakten daar de prachtigste kunstwerken van!

We stempelden tulpen met een aardappel en schilderden daar steeltjes bij.



We schilderden met volle concentratie op een foto en maakten daar een afdruk van.



In onze klas was er ook een bloemenwinkel waar er heel wat bloemen werden verkocht.
Iedereen in de klas kreeg wel eens een bloemetje cadeau!
Bjord, de bloemenman deed gouden zaken deze week!


Er werden bloemen geknipt en zelf in elkaar geknutseld.
Ze deden dit helemaal alleen!


En natuurlijk maakten we ook een cadeautje voor onze mama.

Eerst een bloempotje schilderen.


Dan maakten we nog bloemen om erin te zetten.
Voor de eerste bloem bedekten ze een bloem met stukjes zijdepapier en nadien mochten ze dit natspuiten met de plantenspuit.  Zo liepen alle kleurtjes door elkaar.


Daarna een koffiefilter beschilderen met waterverf.
Hiervan maakte de juf een bloem.
Nog een kaartje met een tekening van onze mama aan het cadeautje en klaar om ons bloempotje fier te overhandigen.


Samen zaaiden wij tuinkers.


Op maandag keken we naar een bloementiktak.






Dinosaurussen




Na de vakantie had de paashaas nog een groot ei nagelaten.
Maar wat zit er in het ei?
Er werd druk gespeculeerd...
een kip, een struisvogel want het is een groot ei, een olifant
Uiteindelijk brak het ei open en er zat een dino in.

We hebben dino's in allerlei maten en vormen.
Ze werden beschreven en gerangschikt.
Er klonken moeilijke namen zoals stegosaurus en diplodocus.


Stap voor stap een dino schilderen.


We speelden ook heel wat spelletjes rond dino's.
Dino's vormen met geometrische figuren.


Dino's stekels geven met gekleurde wasknijpers en lezen in dinoboeken.



Moeilijke dinopuzzels maken.


 We leren mooi binnen een vlak schilderen.

Gras knippen voor de dino en hem laten lopen door het gras.
Het werden weer prachtige kunstwerken!

Er werd gekeken naar een poppenkastvoorstelling over een dino die blaadjes wilde eten maar geen lange nek heeft.  Maar hij werd geholpen door zijn vrienden!



 Met de blokken werd er een dinokasteel gebouwd.
Er komt zelfs vuur uit de torens!
Dinootje spelen en spelen met gekleurde pompons op de stippen van de dino.


Stekels knippen en op de dino zijn rug kleven.

Stempelen met dinopoten.


Een dinokop werd beschilderd met de gekste attributen.
Daarna plakken we nog scherpe tanden in zijn bek door te draaien aan het telrad.



We keken naar een schimmenspel over een dino die op zoek was naar zijn mama.


We schreven zelf ons dinolied op het ritme van Old Mcdonald had a farm.

In het nest daar ligt een ei
Ieja ieja oo
En in het ei daar zat een dino
Ieja ieja oo
Hij kwam er zachtjes uitgekropen
Ieja ieja oo
En hij stampte hard en hij riep heel luid
Hier een aaaauh
Daar een aaaauh
Overal aaaauh aaaauh
In het nest daar zat een dino
Ieja ieja oo


Ook speelden we met de muziekinstrumenten.
Als de bek van de dino open is maken we lawaai en als hij toe is zijn alle instrumenten stil.



Dino's uitprikken.



Hiba is jarig, ze is nu 4 jaar!
Hieperdepiep hoera!


Louise kan haar naam al zelf schrijven en toonde dit trots aan de anderen.
Ik wil dit ook kunnen!  Dan gingen we maar even oefenen.


Na de vakantie was er nieuw leven in de klas.

Erda en Oscar zijn onze 2 nieuwe muisjes.
Melissa kreeg nieuw leven bij haar thuis, ze werd grote zus van een broertje Fabrizio.
We maakten voor hem een body'tje met de vingerafdrukken van alle kindjes van de klas.
Welkom!





De kip en het ei

Jules had een kip in zijn bed.
Daar gaan we voor zorgen.
We leggen haar in een mandje en laten haar even rusten.
Maar al gauw legt ze eitjes en een dag later komen er zelfs kuikens uit.
We bekijken de cyclus van ei tot kip.
Ook bekeken we heel wat verschillende eieren, het grootste is dat van de struisvogel.


We bekeken de kip en benoemden alle delen.
Daarna gingen we aan de slag.
We schilderden een kip.



We knipten op de lijn en kleefden de cyclus van ei tot kip juist op.


Kippen hebben geen haren maar veren.
Elkaar lekker kriebelen met veertjes en daarna beschilderen we een kip met een veer.


Ook maakten we een kip uit klei met mooie veren.

  
De kip werd ingekleurd volgens code.






Bij juf Bo tellen we eieren en leren de begrippen 'vol' en 'leeg'.







In onze klas staat een grote bak gevuld met maïs want dat vinden kippen lekker.
Maar sommige kinderen proefden eens van een maïskorreltje.
Dat is zo hard, juf!
Zo gingen we de dag nadien iets maken met de harde maïs.
Er werd danig gesmuld!
Een tweede pot werd gemaakt.





Er werden schilderijen gemaakt van een kip en daar stempelden we maïs bij met een duploblok.






Tellen en nog eens tellen.

Hoeveel kuikens komen er uit hun ei?





Er werden heel wat spelletjes gespeeld rond kippen en kuikens.



Dan werd het tijd om ons paasmandje te maken.
We experimenteerden met verschillende technieken, drukken met bubbelplastiek en rollen met een ei door de verf.
Nadien prikten we 2 kuikens uit die veilig onder mama's vleugels kruipen.


We knutselden nog een kuiken met geknipte snippers.


Dan was het tijd om de paashaas te ontvangen in de school.
De paashaas deed zijn voet pijn maar juf Angélique kwam hem even helpen.
We dansten samen met de paashaas en gingen op zoek naar ons eitje.
Zo kon iedereen naar huis met een gevuld paasmandje!



Er werden nog paashazen gestempeld en ze kregen een mooie pompon als staart.

Wat een plezier, de kippen deden mee in heel wat poppenspelen!
Ook werden er huisjes gebouwd voor de kip, zelfs een heuse toren.

Met de paashaasstaart versieren we een paasei.


We leerden ook nog een liedje over een paasei.

Rode stippen op een ei
en een mooie strik erbij
Een ei voor jou en een ei voor mij
Welke kleur kies jij?

( En dan mag een kindje een kleur kiezen en begint het liedje opnieuw.)

Deze week vierden we Gabriella haar verjaardag.
Hieperdepiep hoera, 4 kaarsjes werden uitgeblazen!





Vriendschap

In maart loopt elk jaar de jeugdboekenmaand.  Dit jaar is het thema 'Vriendschap'.
De hele maand leest de juf nog meer boekjes voor dan anders.
Eén van die boekjes is 'Wil je mijn vriendje zijn?'.

Afbeeldingsresultaat voor boek wil je mijn vriendje zijn

De kinderen vonden het een heel mooi verhaal.  Vanzelf kwam er een kringgesprek op gang over vriendschap, het verschil tussen vrienden en vriendinnen en dat we beste vrienden hebben.  Maar ook dat je verdrietig kan zijn als je geen vriendje hebt om mee te spelen.  Het was een hartverwarmend gesprek.

De dieren in het boek werden goed bekeken van kop tot staart.
De grote muizen kozen elk een dier dat goed bij hen past.  Ongelooflijk dat heel wat kinderen een dier kozen waarin ze zichzelf herkennen!

Bij de juf mochten ze één voor één aan de tafel het dier komen tekenen.  Eerst werd het dier besproken en dan stap voor stap getekend.
De resultaten zijn verbluffend knap!


We maakten van de tekeningen een kamishibai-verhaal.
We nodigden ouders en grootouders uit om naar het verhaal te komen luisteren.


Het was een betoverende voorstelling. De kinderen vertelden samen met de juf het verhaal.  Het was heel stil, een magisch moment!
Er was een zeer grote opkomst van ouders, grootmoeders en meters.
De juf genoot van het hele gebeuren maar vergat jammer genoeg foto's te nemen van dit gezellige moment...
(Soms is gewoon genieten belangrijker dan bezig zijn met het beeldmateriaal!)
Bedankt aan iedereen die kwam luisteren naar ons verhaal!




De dieren werden ook van groot naar klein gekleefd.
Niet op de prent maar even nadenken in ware grootte.


Bij juf Bo deden we spelletjes rond taal en beweging rond de dieren van het boek.




We mochten ook twee nieuwe Muizen ontvangen in onze klas.
Welkom nieuwe vrienden, Pim en Elina!


 We maakten een lange ketting van vriendjes die elkaar een hand geven.
Elk kind tekende zichzelf op een lang strook papier.


 Vrienden houden van elkaar en daar komen heel wat hartjes bij kijken.

We prikten een hartjesslinger.


Ook leerden we hoe je gemakkelijk een hartje kan knippen.
Even dubbelvouwen en dan knippen op de lijn.
Daarna maakten we zelf een hartjescollage.



De ramen werden versierd met hartjes.



En er werden hartjes gestempeld.


We keken naar een poppenkast over vriendjes. 

Dit ontstond vanzelf... mooi om te zien dat die muizen echt groot worden!






Met de hele school werkten we een dag rond het boek 'Rikki en zijn vriendjes'.  Alle klassen werkten klasdoorbrekend in 7 groepen.  Groot zorgde voor klein.

Ze deden heel wat workshops van knutselen, naar spelletjes spelen, luisteren naar een verhaal tot yoga.  Heel de dag zorgden ze voor elkaar en alle leerkrachten voelden de hele dag die warmte.  Wat een prachtige kinderen hebben wij op onze school!





Eén van de andere boeken rond vriendschap was 'Blauwtje en geeltje'.
We leerden kleuren mengen, dit is voor ons een beetje toveren!




Net zoals in het boek scheurden we blauw en geel papier.
Hiermee maakten we ons eigen verhaal.
Heel wat gele en blauwe vriendjes speelden samen tikkertje of verstoppertje.


We mochten deze week ook kijken naar een voorstelling van de theatergroep 'De Verhalenkat'.  Zij brachten de voorstelling 'Fietsen' voor ons.
Altijd genieten van hun voorstellingen!


Eindelijk nog eens de zon...
We speelden buiten in de zandbak.



Carnaval

De juf had een grote zak bij vol met verkleedkleren. 
Een hele week konden we lekker gek doen!
Ook Jules was naar een verkleedfeest gegaan en zijn bedje lag vol confetti, slingers en ballonnen. We luisterden naar het verhaal van Jules viert carnaval.


Met carnaval mogen we lekker gekke bekken trekken.
We oefenen en lachen ons te pletter!


We tekenden slingers en confetti op het ritme van de muziek.


Dit wordt de achtergrond voor onze foto's van de gekke bekken.



We maken kennis met clown Tito.
Daarvan maken we een mooi schilderij.


En dan breekt de grote dag aan...
Prachtig verkleed komen we naar ons klasje.



Samen vieren we een carnavalsfeest met dans en veel lekkers!


We tonen onszelf op de catwalk.


Elke maand heeft er een fietsnamiddag plaats.




Superhelden

In aanloop van carnaval en de grote interesse van de jongens van de klas deden we een weekje rond het thema superhelden.

Bjord wist ons alles te vertellen over de superhelden.  We gingen op zoek naar superhelden op de computer en de jongens vertelden honderduit over hun krachten en de namen.

Spiderman is hun grootste favoriet.
We leerden een web tekenen en kleurden Spiderman in met de juiste kleuren.



We schilderden onszelf als superheld en kozen een eigen superkracht.


We keken naar een Superhelden tiktak.


Bij juf Bo vlogen we rond als superhelden met onze cape en als de muziek heel traag ging dan moesten we gaan slapen op ons dekentje.


Van een stokje maakten we een superheld.


En dan werd het tijd om onszelf te transformeren tot superheld.
We maakten een masker.


En creëerden onze eigen cape met de eerste letter van onze naam.



Pas op voor de superhelden!




Samen met alle kleuters keken we naar een toneeltje met Powervrouw in de hoofdrol.







Ziek zijn

Jules moest niezen en er hingen grote snottebellen uit zijn neus.
We leerden Jules hoe zijn neus te snuiten.


We leerden ook een liedje over snottebellen.

Hasjie, hatsjoem
mijn neusje doet zo pijn
Hatsjie, hatsjoem
wat zou dat kunnen zijn?


De volgende morgen stond Jules vol rode vlekken en voelde hij warm aan.
We belden de dokter en een tijdje later kwam ze Jules onderzoeken.




De dokter vertelde ons dat Jules de windpokken had en ze gaf ons een poedertje dat we elke dag op de rode vlekjes moesten smeren.  Zo gingen de vlekjes weg.


Oei, de windpokken zijn besmettelijk.
Sommige kindjes probeerden ook zielig te kijken omdat ze ziek zijn.


We werkten deze weken veel rond de lichaamsdelen. 
We bekeken ons gezicht in de spiegel en benoemden alle delen.
Daarna schilderden we onszelf.


Nog rode vlekjes geven met een wattenstaafje en rode verf.

Aan de muur hangen nu allemaal kindjes met de windpokken.

Er werd gedraaid aan ons telrad en zoveel stipjes mochten ze op Jules zetten.



Ook leerden we een versje over rode vlekjes.

De bronafbeelding bekijken

We maakten een dokterspraktijk met wachtzaal en onze winkel veranderde in een apotheker.  Het rode en groene kruis mocht niet ontbreken!
Er werden deze weken heel wat zieken onderzocht.




Louise bracht een verzorgingszakje mee naar school.  We bekeken de spulletjes en maakten onze eigen dokterskoffer.




Er zaten ook heel wat spuitjes in.
We maakten een schilderij met verf en spuitjes.


We prikten een spuitje uit voor op ons schilderij.


Wat hoort er in de dokterstas?






Taal- en bewegingsspelletjes bij juf Bo over ziek zijn.


Jules deed zijn voet pijn tijdens het spelen.
Hij ging naar het ziekenhuis en kreeg een windel rond.
De juf deed haar duim pijn en juf Kimberly leerde ons hoe je een gips moet maken.
Zelf gingen we aan de slag met ons eigen brouwsel dat op een gips moest lijken.
Lekker kliederen en smodderen!


We tekenden ons eigen ziekenhuis.
Elk kind koos zijn/haar pijn plekje en daar werd een windel rond gedraaid.
Later kozen ze zelf een kamer in het ziekenhuis.




Enkele dagen later deed Jules' voet nog steeds pijn.
We maakten een uitstapje naar de apotheker in de straat.
Louise wees ons de weg want zij was daar al eens een keertje geweest voor medicijntjes voor haar hoest.


We mochten zelf een drankje maken tegen de pijn voor Jules.


Jules kreeg elke dag 3x zijn medicijntje.





We maakten onze eigen pilletjes met een eigen ontworpen etiket.


We knipten nog een ziekenwagen en een dokter.



Mohammed speelde dolgraag met het kleine ziekenhuis voor diertjes.
Louise hield haar eigen crêche open. Ze had veel werk met al haar baby's.


Er startte nog een nieuw muisje in onze klas.
Nina, welkom in de Muizenklas!



Mohammed werd 4 jaar.
Proficiat grote man!








Project 'Ik wil de maan'

Met de hele kleuterschool werken we enkele weken rond het boek 'Ik wil de maan'.


Afbeeldingsresultaat voor ik wil de maan

Het gaat over een mol die de maan probeert te vangen.
We beleefden het verhaal op veel verschillende manieren.  Er werd voorgelezen uit het boek, gekeken naar een poppenkast en een Kamishibai-theater. Het verhaal werd gespeeld met grote, kartonnen prenten en getekend terwijl het verteld werd.


De kinderen kunnen het verhaal navertellen.
De magneetfiguren werden veel gebruikt om het verhaal te verwerken.  Alsook de poppenkastpoppen werden druk bespeeld.



We deden ook spelletjes rond het verhaal.
We leerden dat een mol blind is. 
We probeerden blind te voelen.
Wie staat er voor mij?


Ook leerden we een liedje over een mol.

Onder de grond, onder de grond
daar woont een mol met een jasje van bont
hij graaft een gang van wel  10 meter lang
zand op zijn kop en zand op zijn wang

We prikten een maan uit en schilderden een mol.

 
We maakten uit stukjes behangpapier een mooie molshoop.
We merkten dat niet alle papiersoorten even goed scheuren!


Gangetjes graven in de verf en nadien een afdruk maken op papier.


We maakten van een schoendoos een mooi kunstwerk.
We schilderden de donkere nacht, werkten dit af met froezelpapier en sterren.
We maakten van klei een mooie maan.


Daarin komt een mooi diertje uit het verhaal geknutseld uit klei.



Piep, daar komt een mol uit haar molshoop!


Om al onze kunstwerkjes te komen bewonderen, nodigen wij alle ouders uit op ons toonmoment op vrijdag 1 februari om 14u.
We tonen een dans, zingen een lied en laten jullie proeven van wat lekkers!

We maakten lekkere koekjes.





Bewegingsweek

De hele week kregen we bezoek van Mega Mover. 
Hij liet de kinderen van de Trampoline extra bewegen.
We maakten kennis met yoga, dansten met de hele school en maakten een fito-meter.
De fito-meter kunnen we bij beter weer uitvoeren.
Op woensdag was er een recorddag.  De grote kinderen probeerden records van het Guinessboek te verbreken.
Wij deden spelletjes om het klasrecord te verbreken. Lopen met een ei in een lepel, torens bouwen, om ter verst gooien met de pittenzak, schuifelen op een matje met je voeten, een ballon in de lucht houden, …
Er werd veel bewogen deze week en iedereen kent ondertussen de Mega Move-kreet!







Na de vakantie kregen we 2 nieuwe kinderen in de klas.
Welkom Rebeca!


Welkom Sara!


Ismos tekent graag. Hij is dan ook regelmatig te vinden aan onze ronde krijttafel.
Juf Karin, ik heb een vogel getekend!
Daar viel de juf toch wel even van achterover!


Na de vakantie vierden we de eerste jarige van 2019.
Proficiat Safae met je derde verjaardag!
Ze bracht heerlijke fruitjes mee.





Juf Dahabia, onze kinderverzorgster was enkele weken buiten strijd.
We brachten haar een bloemetje met zelfgemaakte hartjes.
Het werd een mooie wandeling door de sneeuw!















Het einde van het jaar

Amelie is jarig op de dag van Sinterklaas.
Maar ze was ziek op haar verjaardag.
Bij haar terugkomst vierden we haar derde verjaardag.
Hiep, hiep hoera voor Amelie!


Faya bakte samen met haar papa lekkere koekjes voor in de klas.
Overheerlijk waren ze!



Bij het einde van het jaar denken we aan Nieuwjaarsbrieven.

Eerst maakten we de achtergrond met groentinten verf. 


Lekker kliederen met onze handen en vingers in de verf!


De kerstboom prikten we uit, heel veel concentratie werd hierbij gevraagd.










Jules had zichzelf versierd als kerstboom.


De juf bracht haar kerstboom mee en samen versierden we hem.
Lange/korte slingers, gekleurde ballen tellen, boven of onder in de boom.
Bij het versieren van een boom worden heel wat begrippen ingeoefend.


Stroken knippen en terug puzzelen van lang naar kort.





We maakten heel wat mooie kerstknutsels voor op ons lichtjesfeest voor het goede doel.





Het karton van de Sintboot gaat niet verloren.
We maakten er een mooie kerstboom van.


Op het kleutermoment luisterden we naar een mooi verhaal
over een egel en de verloren kerstmuts.



Draaien aan het telrad en evenveel kerstballen op de boom leggen.
Wie heeft zijn kerstboom als eerste versierd?


We maakten cadeautjes voor elkaar.


Het blijft steeds een verrassing ook al pakten ze dit de dag voordien zelf in...


Samen met de Kikkerklas sluiten we het jaar af met een feestje.
We maakten zelf onze warme chocomelk.


Samen genieten en trots zijn op onze kerstbal van schmink!


Ook tijdens de wintermaanden kan je buiten spelen.
We brachten onze fiets mee en maakten de speelplaats onveilig.


Na 4 geweldige maanden vol belevenissen en herinneringen aan mooie momenten, sluiten we 2018 af.  Even 2 weken uitrusten en genieten van de feestdagen.
De beste wensen voor 2019 voor alle Muisjes en hun familie!





Sinterklaas

Het meest magische moment van het jaar breekt aan, de Sint komt naar ons land...
maar ook wel een heel spannende periode voor onze kinderen.
Sinterklaas is aangekomen met zijn stoomboot.
In de klas maken we van een grote doos een stoomboot.
We bekijken een prent van een stoomboot en tekenen alles uit op het karton.
Dan schilderen en spelen maar!
Louise maakte thuis nog vlaggetjes en zo pronkt er een Sinterklaasboot in onze klas!





De stoomboot van de Sint moet heel veel pakjes meenemen. Kan hij ook zinken?
We doen proefjes rond drijven en zinken.




We maken een boot op de woeste zee.
Zelf tekenen, knippen en vlaggetjes kleven op de lijn.




We schilderen een zwarte piet met zwarte verf en maken krullen met een WC-rolletje.


Sinterklaas krijgt een zelf uitgeknipte baard.



Met houtskool tekenen we een zwarte piet en geven hem een pluim op zijn muts.


We schrijven een brief naar Sinterklaas en gaan op zoek naar een brievenbus.










We maken een stoombootkroon. 

Eerst de raampjes eruit prikken en dan schilderen maar!





Bij juf Bo doen we een Pietenparcours.





Ook kijken we naar een poppenkast over het zieke paard.









We spelen heel wat spelletjes rond zwarte pieten en Sinterklaas.




Sinterklaas zijn outfit is versleten.
Met onze klas maken we nieuwe sokken met veel kleurtjes, glitter en diamanten.



We luisteren naar een kamishibai-verhaal over Rikki helpt Sinterklaas.
Ook keken we naar een schimmenspel over Sinterklaas.



We bakken overheerlijke pepernoten.







Dan breekt de dag aan dat we onze schoen mogen klaarzetten!





Sinterklaas kwam 's nachts op bezoek en gaf ons heel wat pakjes en lekkers!












Dan maken we ons klaar voor zijn komst in de klas.

We versieren een mooie stoel en nemen al even plaats!






En dan breekt de grote dag aan...

Hij komt, hij komt die lieve goede Sint!

















Verkeer

Het wordt buiten sneller donker dus tijd voor onze fluo-hesjes!
We werkten enkele weken rond het thema verkeer.

We hielden een fluo-dag waarin we samen met de hele school het fluo-lied zongen en dansten.  Louise was het best verklede fluo-meisje van de kleuterschool.



We lazen het verhaal van Jules op zijn fiets en we maakten er een mooi schilderij van.
Zie je de lichtjes branden in het donker?
We leerden ook een liedje van een fiets.

Fietsen, fietsen op de fiets
Lichtjes aan dan zie je iets
Kijk uit, kijk uit
Let heel goed op
Licht op rood
wil zeggen STOP




We gingen 2 keer op pad.  De eerste keer gingen we op zoek naar zebrapaden en verkeerslichten.  De tweede keer keken we naar de voertuigen op straat.
We wandelden ook voorbij het huis van Bjord en Louise.


Zebrapaden knippen en een kindje tekenen dat oversteekt.


We leren oversteken op het zebrapad.


De kleuren van het verkeerslicht werden op de juiste plaats gelegd.
Ook speelden we met muziekinstrumenten.  Rood licht dan moesten alle muziekinstrumenten stoppen met muziek maken. 




Na de verkeersregels gingen we de voertuigen op straat eens bekijken.

Oei, oei Jules had zijn gordel niet aan toen hij met papa naar de winkel ging!
We leerden Jules hoe het wel moet!

De juf reed haar auto op de speelplaats en iedereen mocht eens achter het stuur zitten en toeteren maar!




Bij juf Bo speelden we een gezelschapsspel rond de fiets en ook deden we een geluidenbingo rond de voertuigen op straat.


Puzzelen, schilderen, boeken lezen en een tekening maken met auto's waaraan een stift hangt. We genieten van al dat ontdekken!


Rijdt de auto naar rechts of naar links? We leren werken met pijlen en de juiste richting.




De kunst van sjabloneren ontdekken!



Rijden, vliegen of varen?
Zet jouw voertuig op de juiste plaats.


Rijden door de verf en zo bandensporen achterlaten.


Zelf een voertuig kiezen waarin jij wil rijden en deze een prachtige kleur geven.


We leerden ook nog een liedje over de wielen van de bus.

De wielen van de bus gaan rond en rond, rond en rond
De wielen van de bus gaan rond en rond als de bus gaat rijden

En ook nog een liedje over een helikopter

Helikopter, helikopter
ga je mee met mij omhoog
Hoog in de wolken
wil ik wezen
Hoog in de wolken
wil ik zijn
Helikopter, helikopter
vliegen is zo fijn


Spelen bij juf Bo is altijd dolle pret.
Volg de pijlen!


We maakten puzzels van voertuigen.


Feest vieren is altijd leuk!

Ismail werd in de vakantie 3 jaar.


Ook Naranhuu mocht drie kaarsjes uitblazen.


Na de vakantie startte er een nieuwe peuter in onze klas.
Welkom, Mustac!



Met de grote bus gingen we op uitstap naar Jobland, een binnenspeeltuin.

We maakten kennis met Jobke en de reus.
Dolle pret verzekerd!














Herfst

In het kamertje van Jules zat een verdrietig uiltje.
Hij was zijn mama kwijt.
We deden een kringgesprekje over een uil en bekeken heel wat filmpjes over de uilen.
Hij woont in een bos en roept 'oehoe', ook heeft hij heel grote ogen.
We gingen mama uil zoeken in de tuin van de school maar vonden haar niet.
Dan maar een bos maken in de klas... wat blaadjes en takjes rapen en het knutselen kan beginnen!


We maken een bos van rolletjes, takjes en blaadjes.


Ze waren zo onder de indruk van de uilen dat we er gingen schilderen.
Grote ogen uitprikken en een mooie snavel erbij.


Ze vonden buiten ook heel wat veertjes.
Hiermee maakten we een uil uit een eierendoos.

De juf vertelde het verhaal van 'Mama kwijt'.
Het werd ook beleefd door een poppenkast, een kamishibai-verhaal en via prenten.
De kinderen kennen het verhaal helemaal vanbuiten.

Afbeeldingsresultaat voor mama kwijt

We leerden ook een liedje over het verhaal.


Wie woont er nog in het bos?
Egels verstoppen zich graag onder de blaadjes.
We zetten de egels van klein naar groot.


Er werden ook egels gemaakt uit klei en prikkers want egels prikken heel erg.


We knippen de stekels van de egel door te knippen op een lijn.

We bekijken de kleuren van al die blaadjes aan de bomen.
We halen de juiste verfbussen uit de kast en maken een gek schilderij van een bos door te stempelen met ballonnen.  Pret verzekerd!

Aan de tafel spelen we herfstspelletjes.


Ook Tiktak staat in het teken van het bos.


Omdat we mama uil nog steeds niet gevonden hebben, planden we een uitstap naar het bos.  Met onze laarzen aan stapten we naar het mooie bos.


Daar vonden we mama uil en nog heel wat kabouters.


Er werden heel wat schatten gevonden.
We vingen zelfs een kikker om deze eens goed te kunnen bekijken.


Omdat we kabouter geholpen hadden met het zoeken van zijn kaboutervriendjes, kregen we lekkere koekjes en chocolademelk.


De kabouters kwamen in onze klas.
We tekenden er eentje met een grote pinnenmuts.
Daarna werden ze mooi ingeschilderd.


We zongen ook liedjes over de kabouters.
Eerst het liedje van de grote paddenstoel rood met witte stippen.
Dan eentje van een verdrietige kabouter.

Afbeeldingsresultaat voor lied daar zat een kaboutertje te huilen op een steen

 

Er werden prachtige paddenstoelen geschilderd!


Ook bij juf Bo speelden we herfstspelletjes.


Op de dag van de ouder mochten de mama's en papa's mee komen spelen in onze klas.
Bedankt om mee te komen schilderen in ons klasje!


De kinderen mochten genieten van een muzisch moment.
We zongen liedjes mee met de gitaar en maakten zelf muziek.


Rond Jules zijn huisje zat een spinnenweb maar er was geen spin te bespeuren.
De kinderen dachten dat hij naar de winkel was om lekkere dingen te gaan kopen.
We gingen op zoek naar spinnen buiten.


We maakten spinnenwebben en een spinnetje met acht pootjes.


Er werd een groot spinnenweb gemaakt met een bol wol.
Pas op, juf Sharon, je zit vast in het web!


We leerden ook een liedje van een spin.

Rin, tin, tin
daar kruipt een dikke spin
Reb, teb, teb
hij maakt een heel groot web
draadje omhoog
draadje omlaag
draai maar in het rond
en het is klaar vandaag


We vierden een griezelfeest.
Wel wat eng voor sommige kleuters maar ze genoten ervan!




Werelddierendag

Op 4 oktober is het Werelddierendag. 
Hoog tijd om onze lieve huisdieren eens voor te stellen aan elkaar!

Op maandag zat er een lieve hond in Jules' zetel.
Jules vertelt over zijn hond Theo en een gesprekje over onze dieren thuis is begonnen.
Gabriella heeft vissen thuis, Melissa een hond en Faya heeft zelfs 2 grote honden. 

We doen een spelletje rond de begrippen 'onder, op, achter, voor en in'
de zetel, hok of mand.


We maken hokjes voor onze huisdieren met stokjes.
Ze kiezen een foto van een dier uit een boekje, scheuren dit uit en knippen er mooi rond.
Alles opkleven in het hok.


De hond van Faya komt op bezoek.
Het is een grote hond maar superlief!
Zijn naam is Mufasa en zijn foto staat zelfs op Faya's brooddoos!
Een beroemde ster in onze klas!

Welke hond past in welk hok?
Knippen op de lijn en plakken maar!

De juf vertelt over haar 6 poezen.
We maken een zachte poes met zachte materialen.

Bij juf Bo mogen we brokjes aan de poes geven.
Goed luisteren naar de opdrachtjes van juf Bo, welke kleur moeten we nemen?



Huisdieren puzzelen en dan superfier zijn dat het lukte!


Konijnen tekenen en dan inschilderen.
Prachtige kunstwerken ontstonden!



De vis van Sara uit de Uilenklas kwam ook even op bezoek.
We leerden een liedje over een vis.

Visje, visje in het water
Visje, visje in de kom
Visje, visje kan niet praten
Visje, visje draai je om




Spelletjes spelen rond huisdieren.
Ook deden we yoga rond de huisdieren en werd er goed gezorgd voor onze dierenknuffels.
Ze kregen op tijd eten en er werden heel wat wandelingetjes mee gedaan.



Draaien aan het rad, tellen en het juiste aantal wortels kleven bij het konijn.


Op dierendag werden alle kinderen geschminkt in een huisdier naar keuze.
Ook leerden we nog een liedje over Jules en zijn huisdieren.

Ik wil geen hond, woef
Ik wil geen poes, miauw
Ik wil geen papegaai
kopje kraai
Die lieve kleine dieren
die geef ik wel een aai
Maar weet je wat ik het liefste wil
een grote, groene krokodil


Hieperdepiep hoera!
Bjord mag 3 kaarsjes uitblazen.
Proficiat!




Op woensdag dansten we met alle kleuters samen.













Kleine muis zoekt een huis

We werkten rond het boek ' Kleine muis zoekt een huis'.  Dit verhaal gaat over een muis die haar lekkere appel mee naar haar holletje wil nemen.  Maar haar huisje is te klein en muis gaat op zoek naar een groter holletje.

Het verhaal werd op allerlei manieren verteld.  Via een kamishibai-verhaal, poppenkast en ook op het kleutermoment vertelden juf Haide en juf Angélique het verhaal met enkele knuffels.



We maakten een mooi kunstwerk over het verhaal.

De achtergrond werd geschilderd met allerlei materialen, het holletje werd uitgeprikt en de appels versierd met geknipte stukjes papier.








Er werd ook logisch nagedacht over de opgegeten appel.






We gingen appels kopen in de winkel samen met de Kikkerklas.








Appels bekijken … zo leerden we het klokhuis, het steeltje en de schil kennen.

Appels per kleur sorteren, van klein naar groot,...

en natuurlijk proeven!






Van de overige appels maakten we appelcake.





Gabriella tekende haar mama, papa en Jayden.


Trots werden er kunstwerken getoond aan de juf.

Bij juf Bo mochten de muisjes in holletjes kruipen, in en uit het holletje!


Een waterschilderij van het verhaal.


Houdayfa werd grote broer. 
We maakten met zijn vingerafdrukken een body'tje voor zijn kleine zus Dina.

Op maandag vertelde Louise dat haar kleine broer gevallen was tegen de muur en een gaatje in zijn hoofd had. Het thema 'gaatjes' kon ingezet worden.
Ook in de juf haar sok zat een gaatje, Gabriella wist dit op te lossen door hier ook een pleister op te plakken, net zoals op Louises broer zijn hoofd...
Ook ontdekten ze een gaatje in Jules zijn broek en in Louises haar trui.


We maakten sokken met een gaatje in uit papier.



We gingen op gaatjestocht doorheen de klas en de hele school. 
Dit deden we met onze gaatjeskijkers.
Er werden heel wat gaatjes gevonden en we gingen langs de gaatjestrap naar boven.





Er werden gaatjesschilderijen gemaakt.


Met het gaatjesbeest maakten we een gaatjesslinger voor in onze kring.



Er werden spelletjes gespeeld met gaatjes.



De gaatjes werden ook terug dicht gekleefd met allerlei plakkertjes.


De juf las ook het boek ' het verhaal van een gaatje' voor.  Het eindigt met het gaatje in onze buik, de navel.  Deze werden fier getoond!


En toen zaten er heel veel prinsessen in ons huisje...
Juf, wij willen een echt kasteel!
De juf haalde karton boven en samen maakten we een kleurrijk glitterkasteel!




Met onze school deden we mee met de buurtpoets.
Gewapend met onze poetsspullen maakten we de tuin van de school proper.



Ook genoten we van het goede weer op de fiets.






Welkom in de Muizenklas


De eerste weken verkenden we onze klas en onze vriendjes.
We lieten onze boekentassen aan elkaar zien en keken even wat erin zat.
Nadien maakten we zelf een boekentas en kleefden er heel wat spulletjes in.


Onze kronen werden geschilderd met de dotters.

Elk kind heeft zijn eigen symbooltje.  We speelden een spelletje met de foto's van onze Muizen en hun symbooltje.  Dat ging al erg goed!

Ze spelen heel graag verstoppertje.  Soms komt de dino hen zoeken en dan gillen ze het uit van plezier.  Ook deden we een zoekspelletje in de kring met het kleine muisje.

Er werd kennisgemaakt met de waterverf.  De grote Muizen legden keurig uit aan de kleintjes hoe je moet schilderen met waterverf.  Mooi om zien!

Ismail had een T-shirt aan met een monster op en ook Amelie had er eentje aan.
Ze wilden graag monsters schilderen en kozen 2 kleurtjes uit.

 




Met de plasticine maakten we slangen en Louise tekenden hele grote cirkels op de tekentafel.
Amelies slangen kregen lange neuzen.

Er werd gezellig samengespeeld in al onze hoekjes.

Wat zijn ze fier op hun kunstwerken!

Vrij schilderen blijft een topper.
Deze keer waren ze in de ban van olifanten.  We bekeken ze eens goed in een boek en in het klein en dan gingen we aan de slag.  Wat een prachtkunstwerken!

Osaro werd 3 jaar.
Hieperdepiep, hoera!



Elke week gaan we bij juf Bo spelen in de grote zaal.
Deze keer ging het over onze boekentas en de kleuren.


Zolang het nog goed weer is, genieten we van de buitenlucht!








Geen opmerkingen:

Een reactie posten