Kikkerklas




De Kikkerklas

Enkele weetjes van de Kikkerklas

Welkom in de Kikkerklas! De kikkers hebben wel twee juffen. Op maandag en dinsdag is juf Karin er en op donderdag en vrijdag juf Angélique. Woensdag wisselen de juffen af.
Juf Bo en juf Jirina komen regelmatig met de kikkers spelletjes spelen en juf Inne is de turnjuf.

Jules is onze klaspop! Elke dag wordt er een kindje van de dag gekozen die de juf extra mag helpen en vooral heel de dag voor Jules mag zorgen. Deze kleuter staat die dag extra in de belangstelling!

Op maandag is er een vertelmoment.  We genieten hier samen met de Muizenklas van.
Dinsdag spelen de juffen een tiktakvoorstelling.
Woensdag is dan ook een korte dag. We eten geen boterhammen op school en gaan om 12u20 naar huis. Samen met alle kleuterklassen is er een kleutermoment.
Op donderdag genieten we van een poppenkastspel
Op vrijdagnamiddag is het openklasdag met de Muizenklas. Beide klasdeuren staan open en de kleuters mogen keizen in de welke klas ze gaan spelen.
Turnen doen we afwisselend op maandag en donderdag.


Eén keer in de maand mogen de Kikkertjes hun eigen fiets meenemen. Dit wordt telkens op voorhand gecommuniceerd.
Fruitdag! Op maandagwoensdag en vrijdag nemen we enkel fruit of
groenten mee naar school. Gelieve dit te schillen en in stukjes te snijden, dat maakt het voor de juffen en de kleuters heel wat makkelijker.
Boterhammen eten we elke middag lekker gezellig samen aan de picknicktafels in de inkomhal. Geef je kleuter voldoende maar zeker niet te veel mee. Wij houden het graag fijn dus de kleuters zijn niet verplicht alles op te eten.
Geef je kleuter een drinkbus met water mee. Zo kunnen we heel de dag door zelfstandig drinken. 

Psssst, schrijf overal je naam op!

Geniet van de foto's die we gedurende heel het jaar hieronder posten! Zo kan u mee volgen wat uw kleuter allemaal doet en wat er leeft in de klas.
Juf Angélique en juf Karin

____________________________________________________________

Thema Fluo in het verkeer (week van 16 november)

Wat was het een leuk weerzien na twee weken vakantie!
We zijn goed gestart en leerden over fluo deze week.
Iedereen heeft een fluohesje gekregen en daar moesten we toch meer over weten.

è Mama’s en papa’s doe goed elke dag een fluohesje bij jullie dochter/zoon aan. Dit is niet alleen heel belangrijk om gezien te worden op straat, zij krijgen ook elke dag een sticker wanneer ze dit aanhebben. Zo kunnen de kleuters sparen voor een gratis inkomkaart van de Zoo of Planckendael.


Wat deden we allemaal deze week:
- We startten de week met een jarige! Gelukkige verjaardag Ramon! Hij werd wel 3 jaar!
- We leerden over fluo-kleuren.
- We keken naar de filmpjes van Aya. De kleuters hadden duidelijk een favoriet filmpje, namelijk Aya met het ijsje.
- We oefenden met sluitingen van fluohesjes en zochten naar oplossingen om een fluohesje te sluiten. --> Wisten jullie dat dit een STEM activiteit is en dat de kleuters hier techniek mee oefenen en leren.
- Het magneetbord hing vol met leuke straten, huizen, auto's, bussen, trams en nog veel meer.
- We schenen in het donker met de lichtjes op de fluohesjes en zagen hoe deze oplichtten.
- We speelden met de koplampen van een auto's die de kindjes in het donker moest vinden door te schijnen.
- We keken naar een grote vertelplaat die we donker konden maken.
- We oefenden onze fijne motoriek door te prikken.
- Schilderen met fluo-kleuren en scheuren en plakken met fluopapier deden we ook.
- We reden met auto's door de verf op een lange tafel in de gang.
- We speelden een leuk kringspelletje waar de kleuters maar niet genoeg van kregen: 'Wat is er weg'. Eén kleuter gaat achteraan in de klas staan met zijn oogjes toe. Een andere kleuter mag 1 voertuig uit een rijtje van 3 voertuigen nemen en verstoppen onder zijn trui. We zingen 'Zoeken, zoeken in alle hoeken, zoeken zoeken wat is er weg.' De kleuter achteraan mag terugkomen en moet kijken welk voertuigje er weg is. Dit kan je ook thuis spelen, laat je kleuter het spel maar uitleggen!

--> Wist je dat het deze week observatie week was. Zo hebben jullie kleuters spelenderwijs allerlei opdrachtjes en taakjes moten maken zonder dat ze het wisten. En wat hebben ze het goed gedaan!!

 











_____________________________________________________
 
Nog enkele fotootjes van de boswandeling en de laatste Halloween-dag voor de vakantie!












__________________________________________________________
 
Thema Herfst week van 19 oktober

We zitten middenin ons thema en wat genieten de kleuters ervan.
Maya de kabouter kwam op bezoek in de klas en werd dikke vrienden met Jules. Zij was niet de enige kabouter, overal in de Kikkerklas konden we kabouters terug vinden.

Dit deden we deze week:
- Kabouter Maya over haar vriendjes in het bos, de egel en de eekhoorn. En ze vertelde ook over kabouter spillebeen
- Samen zongen we het liedje “op een rode paddenstoel”
- We kleefden met watjes witte stippen op een paddenstoel
- Het kimspel: Kan je raden, kan je raden, wat zit er hier verstopt?
- Oeps, Maya had een middagdutje gedaan. Samen maakte we haar wakker! Auw Maya voelde zich een beetje stijf. Samen deden we aan kabouteryoga
- We speelden met de ruimtelijke begrippen zoals 'Maya gaat op/naast/achter/voor haar paddenstoel staan'
- We tekenden een kabouter en kleefden er een kaboutermuts op
- We maakten onze eigen kaboutermutsen. Zelfs Jules kreeg er eentje!
- We leerden een liedje waarbij we een beetje moesten acteren. Er zat een kaboutertje op een steen te huilen. Maar hij was niet alleen, dus moest de kabouter zijn traantjes snel afvegen en een vriendje kiezen uit de kring waarmee hij dansen kon
- We gingen ook echt op zoek naar paddenstoelen op het schoolterrein
- We speelden puzzelspelletjes en schilderden paddenstoelen
- We leerden dansen met onze handen en vingers en ons hele lijf op de liedjes van rkullenbol

Enkele weetjes:
- Elke maandag wordt er een kamishibai verhaal verteld in een gezellige setting
- Elke dinsdag kijken we naar een eigen voorstelling van de juffen gebaseerd op tiktak 
- Elke woensdag is er een kleutermoment met heel de keluterschool. (Zo keken we deze week naar een eigen gemaakt verhaal van de Gruffalo van juf Jirina)
- Elke donderdag kijken de kleuters poppenkast met de leukste verhalen
- Krullenbol werd deze week geïntroduceerd. Dit is een methode om aan schrijfdans te doen. Schrijfdans is bewegen met grote bewegingen in de ruimte naar kleine bewegingen op papier.
Schrijfdans leert kinderen vlot, vloeiend en veerkrachtig te schrijven. Dit vertrekt vanuit natuurlijke grote bewegingen in de ruimte naar kleinere bewegingen op het schrijfoppervlak. Wij doen dit systematisch in elke kleuterklas. Dit is een unieke voorbereiding op leren schrijven in het eerste leerjaar. Nu de Kikkers gewend zijn aan de klas en elkaar wordt dit tweewekelijks ingepland op donderdag.

Hier wat sfeerbeelden:









_______________________________________________________

Thema Herst week van 12 oktober

De regendruppels vallen, de blaadjes kleuren geel oranje en bruin, hier en daar een paddenstoel, ... de herfst is al duidelijk aanwezig en dat hebben de kindjes ook gezien!
We begonnen vanuit het boekje 'Stekeltje en de herfst' en dompelden onszelf onder in de mooie herfst.

Wat deden we zoal:
- We trokken onze jas aan en gingen de herfst eens goed bekijken buiten. Onze school ligt in een groen stukje dus heel fijn om de natuur daarrond te ontdekken. We zagen dat de blaadjes van de bomen ook van kleur veranderen, hier en daar staat een paddenstoel, ...
- We leerden over egels in het boekje en maakten ook egeltjes uit klei. Egels zijn niet zacht maar prikken dus maakten we ook stekels op onze zelfgemaakte egels.
- In de klas kwamen er voeldozen aan bod met leuke herfstelementen, puzzels, herfstprenten met opdrachtjes, ... en nog veel meer.
- We bekeken ook nog andere bosdieren zoals de eekhoorn, het hert, de uil, de vos, ...
- We zagen vier Julekes op een andere manier aangekleed. We zochten de juiste kledij voor dit herfstseizoen en bespraken het weer.
- De kleuters mochten vrij schilderen met de herfstkleuren aan een schildersezel, ze leerden zelfstandig een schildershort aan te doen en hun beurt af te wachten.
- We bekeken de slaapplekjes van de dieren in het bos. Er was in onze klas een egeltje geslopen maar waar slapen egels nu? In een boek zagen we dat egels in blaadjes slapen. Samen gingen we buiten blaadjes verzamelen om er een knus slaapplekje voor egel van te maken.
- Met de rest van de blaadjes maakten we heel gekke kriebeldiertjes. Want kleine kriebeldieren daar zitten er veel van in het bos!
- We sorteerden en oefenden de herfstkleuren : geel, rood, oranje en bruin
- Niet alleen egels prikken, maar priknaalden ook. We werkten voor de eerste keer met een priknaald. Daar maakten we wel afspraken rond natuurlijk.










Volgende week gaan we nog graag verder over dit thema!



______________________________________________________



Thema huisdieren (deel 2) week van 5 oktober

Ook deze week gaan we nog even verder met het thema huisdieren. Wat deden we zoal:

- De juf had allerlei etensbakjes bij. We bekeken welk voedsel bij welk dier hoort. Wat eet de hond, poes, vis, parkiet, ... 
- We puzzelden het juiste voedsel aan de juiste dieren
Hondje was zijn bal kwijt, de bal rolde van op de vensterbank, uit het raam, door de tuin, naar de weg.... De kleuters volgden de route van het balletje mee met hun eigen balletje over hun eigen lichaam
- Tijdens het achternalopen van zijn bal, had de hond zijn pootjes vuil gemaakt. Er liepen allemaal moddersporen door de klas. De kleuters stempelden zelf sporen op een blad.
- We leerden de juiste verzorgingsspullen bij de juiste dieren leggen: leiband bij de hond, een speelmuis bij de poes/kat, een kooi bij de vogel, stro bij het konijn
- We speelden een lotto in thema dieren
- De juf schminkte de kikkers in leuke huisdieren. Er was wel één krokodil bij, net als in ons lied
- We deden een dierenyoga op rustig muziek
- Juf Bo en juf Jirina knipten en deden leuke bewegingsspelletjes met ons!
- We maakten mooie lange hondenstaarten met kralen
-  We bekeken hoe een hond eruit ziet. Die heeft vier poten, twee oren, een kop, een lijf, een staart, een zwarte neus, twee ogen en een tong! Daarna gingen we proberen zelf zo een hond te tekenen met vetkrijt en wat lukte dat al goed! De kleuters mochten nog met waterverf hun prachtige hond afwerken.
- We speelden op vrijdag nog een keertje buiten, wat was het een heerlijk weertje!



Nog twee weetjes:
-We hebben een nieuw huisdier in de klas: het vertelbeest. Wie het vertelbeest vast heeft, mag iets vertellen en de andere kleuters moeten dan even luisteren. Soms heeft de juf het vertelbeest ook vast!
-Volgende week duiken we de herfst in!! Daar hoort een boswandeling bij. We verwittigen jullie tijdig wanneer dit doorgaat afhankelijk van het weerbericht!
















_____________________________________________________________



Tijdens de maand september hebben de kleuters veel moeten leren over het klasgebeuren en zelfstandigheid zoals zelf hun boekentas nemen, als we terug in de klas komen eerst even in de kring gaan zitten, naar toilet gaan en handen wassen, ... maar vooral ook hoe ze hun jasje moeten aandoen! En dat lukt al aardig, neem maar mee een kijkje:

via de link:
https://drive.google.com/file/d/16FS5Ty2X68J7ZOuCGwoooWRy7MgzCoP2/view?usp=sharing
of hieronder:



Juf Sharon had er nog een leuk versje bij:

Mijn jas ligt hier vlak voor mij,
kriebel hier en kriebel daar.
Zwieren, zwaaien, handen vrij,
daag, daag, ik ben KLAAR!

Volgende maand leggen we de nadruk op 'luisteren naar elkaar'.
____________________________________________________________

Thema Huisdieren week van 28 september

De kleuters leerden juf Fiona kennen en juf Fiona leerde ook de kleuters kennen.
-Wie is er een meisje en wie is er een jongen?
-Wie is de grootste of de kleinste? Per 2 of 3 kleuters vergeleken ze elkaars grootte
-Alle Kikkers zijn aangeduid op een groeimeter, zo kunnen we gedurende het schooljaar zien hoe snel we groeien
-Met een dobbelsteen speelden we een spel rond lichaamsdelen
-We bekeken onszelf en vooral onze gezichtjes, wat staat daar veel op! Ogen, oren, neus, mond, haar, wenkbrauwen, ...
-We maakten onze gezichten na met plasticine
-Leuke prenten van Jules en Marie kwamen aan de pas en het boekje van 'Watje kleedt zich aan'

Naar aanleiding van Werelddierendag gaan we verder met thema Huisdieren.
Jules nam speciaal voor dit thema zijn hond, Snuffeltje, mee naar school. In de poppenkamer van onze klas woont ook een hondje en er lagen nog andere dierenknuffels in de klas.
-In een kringgesprek bespraken we verschillende huisdieren, hoe zij mee in huis leven, wat ze eten of wat ze nodig hebben, ... We maakten kennis met Snuffeltje, de hond van Jules
-Aan de hand van prenten en speelfiguurtjes sorteerden we huisdieren. Zo waren er honden, poezen, vogels, konijnen, ... 
-We leerden dat een hondje ook wel eens een kleine of een grote boodschap doet. Snuffeltje had dan ook een 'groot' ongelukje gehad. We vonden een kakje onder de stoel van het kindje van de dag. Wat vonden de kleuters dit grappig! 
-We lieten Snuffeltje en het hondje van de poppenkamer buiten uit. Daar vonden we weer een kakje. Hoe ruimen we dit netjes op? Dat weten de kleuters al
-We maakten onze eigen kakjes met klei en oefenden zo onze fijne motoriek
-De grote hond kreeg een grote mand en de kleine hond een kleine mand. De kleuters mochten deze zelf beschilderen
-We zagen dat er veel verschillende honden zijn, zo keken we een filmpje van Rintje. Daar zagen we een hond met lange haren, een hond met korte pootjes en een hond met hangoren
-We bekeken een vertelplaat rond een tuin en zochten daarop alle plekjes waar dieren kunnen wonen

Wie zelf een huisdier heeft mag gerust een foto doormailen of meebrengen naar school! (kikkers@bsdetrampoline.be of kikkerklas@bsdetrampoline.be)
Volgens de kleuters zijn er veel huisdieren, we zijn benieuwd!












Liedjes van de week:




____________________________________________

Thema Jungle week van 21 september
 
Thema jungle was nog lang niet gedaan! Er kwamen nog veel dieren langs zoals de kameleon met al zijn kleuren, de aap met zijn verstopte bananen en een krokodil met scherpe tanden! 
De kleuters vonden de dieren geweldig en ze waren allemaal héél welkom in de klas. 

Dit deden we deze week:
- We leerden over de kleuren van die mooie kameleon en maakten samen met heel de klas een prachtige kleurrijke kameleon
- We stempelden met aardappelen mooie tijgers
-  We moesten op banenzoektocht in de klas. We werkten goed samen en vonden alle bananen die aap verstopt had
- We proefden van die bananen en leerden wat recht en krom is
- We zochten naar allerlei dingen die krom zijn en maakte onszelf ook krom
- De kleuters mochten bananen schilderen op de ramen!
- We zochten op een zoekplaat naar bananen in de apenspeeltuin
- We knipten scherpe tanden van de krokodil. Wat kunnen de kikkers al best goed knippen
- We maakten een grote bek van onze armen en leerden het krokodillen lied! Hier waren de kleuters helemaal dol op
- Vrijdagnamiddag was het fietsnamiddag! Iedereen mocht fietsen met zijn eigen fiets of eentje van de school. (Tip: handteken ook de fiets van je kind met een sticker of plakband, zie foto) 
 







Voorbeeldje van een gehandtekende fiets:

 
Liedje van de week:
(Mama's en papa's pas maar op want die kleine spruitjes worden echte krokodillen!)
 
De krokodil ligt in het water
de krokodil ligt helemaal stil
de krokodil komt een beetje nader
en... HAP auw, die bijt je in je bil!
 


 
 
 
__________________________________________________
 

 

 
Thema Jungle week van 14 september 

Er zat maandagochtend een slang in de klas! Gelukkig was het een hele lieve slang. Ze vertelde ons dat zij in de jungle woonde, daar wilden we wel wat meer over weten!
De slang vertelde over de dieren van de jungle zoals vlingers, tijgers, kameleons, ...

Een papegaai had dit gehoord en kwam een paar dagen later ook aangezwaaid! Overal in de klas vonden we mooie gekleurde veren van die mooie vogel. 
De volgende dag probeerde de papegaai iets te schilderen op ons raam, want hij kan niet zo goed praten. Het leek op een hele lange neus... Een slurf! Een slurf van de olifanten die ook door de jungle wandelen. De juf hielp de papegaai en samen schilderen ze een mooie grote olifant. De kring kreeg lianen en bladeren net zoals in een echte jungle! En de papegaai mocht in de klas blijven logeren.

Dit deden we allemaal deze week:

- We kriebelden onszelf en elkaar met de veren. We voelden hoe zacht de veren waren en keken naar al de mooie kleuren. 
- We beken de papegaai en zagen dat die een snavel had, twee poten, twee vleugels en een staart.
- We probeerden de veren te laten vallen en zagen dat die traag naar beneden dwarrelden.
- We knutselden met behangerslijm en maakten onze eigen mooie papegaai. 
- We leerden een leuk liedje over olifanten! 
- We speelden met de begrippen groot-kleiner-klein en maakten van onszelf een grote olifant, een kleinere olifant en een heel klein olifantje.
- We keken wie de grootste olifant was, wie een beetje kleiner en wie een heel klein olifantje was. Die kindjes mochten juist in het rijtje gaan staan. Van groot naar klein.
- De juf had een leuk verhaal van Kai-Mook bij, een heel klein baby olifantje.
- We vierden de verjaardag van Sepanta! Een heel gelukkige verjaardag Sepanta, hij werd al 3 jaar!
- We fietsten buiten en een speelden in de zandbak.









Liedje van de week:




___________________________________________________________

Wat sfeerbeelden uit de Kikkerklas.

De tweede week leerden we elkaar wat beter kennen.  We gingen op ontdekking in de klas en maakten kennis met het ochtend- en avondritueel. Het speelgoed weten we al goed te vinden, het daarna terug opruimen vraagt nog wat oefening.
- We luisteren elke maandag naar een kamishibai-verhaal, dit is een klein verteltheater.  Dan maakt de juf de klas donker en met enkele sfeerlichtjes luisteren we naar een verhaal. Op het einde komt het varken met zijn lange snuit want dan is het verhaaltje uit. 
- We maakten kikkers door samen te kleuren met wasco's aan de ronde tafel.
- We schilderden een mooie achtergrond voor onze kikkers met waterverf.  Lekker experimenteren!
- We speelden een zoekspelletje met de kikker in de klas.
- Ook was het goed weer dus daar profiteren we nog even van om te gaan spelen in de grote zandbak.
- We leerden het liedje 'de kikkertjes'.
- Samen spelletjes spelen aan de tafel is altijd fijn.  Deze week was het kleurenspelletje van Nijntje aan de beurt.

De derde en vierde week werken we rond de dieren van de jungle. Daar zullen jullie binnenkort heel wat meer over te weten komen!














Wat gebeurde er deze week in de Kikkerklas?


Voor enkele kindjes was het een beetje wennen de eerste dagen maar wat doen ze het flink in de klas!
We hebben al veel gespeeld en gekleurd en vooral onze klas ontdekt.

- We lazen samen met de juf het verhaaltje van 'Milan gaat naar school'. We zagen dat Milan veel dingen in zijn school en klasje doet die wij ook doen.
- We gingen onze groene stippen zoeken op de speelplaats en hebben ze gevonden!
- We werkten rond onze symbooltjes. Iedereen vond zijn eigen kapstok en zijn eigen stempeltje. We maakten met de stempels onze kaartjes voor aan de boekentas.
- Ook de liedjes van het ochtend- en avondritueel leerden de Kikkers al kennen, sommigen kenden ze zelfs nog! Zo knap! 


____________________________________________________________

Die eerste schooldag..
Veel moed aan de kikkertjes én de mama's en papa's!
Eventjes wennen en dan genieten!




______________________________________________________________

Door de coronamaatregelen zal een infomoment op school niet kunnen doorgaan. Wel geven we jullie graag alle informatie in de volgende powerpoint.
Geniet ervan en zijn er nog vraagjes dan staan wij jullie graag te woord!

Juf Karin en juf Angélique















Geen opmerkingen:

Een reactie posten