Kameleonklas

Welkom in de kameleonklas!

Dit jaar bestaat het vijfde leerjaar uit 19 leerlingen, zij leren dit jaar een nieuwe taal: Frans! Als dat niet spannend is!? Ze zullen dit jaar veel van en met elkaar leren want samenwerken is in deze klas heel erg belangrijk!

Ook gaan de kameleons dit jaar, samen met de toekans uit het zesde leerjaar, op bosklassen naar Durbuy! Hier kunnen we samen naar uitkijken!


We maken er samen een fijn en leerrijk schooljaar van!

*Juf Ellen*


___________________________________________________



Escape België

Op het einde van het thema België werden de kameleons uitgedaagd in een Escape the Classroom, hierbij werd hun kennis over de provincies en buurlanden van België getest. Het was een erg spannende race tegen de klok, vol puzzels, codes en geheimschrift! 



___________________________________________________

Dag op wieltjes 1







___________________________________________________

Quizzen en Français*


___________________________________________________

Sinterklaas kapoentje*

Blijkbaar zijn de kameleons heel erg braaf geweest want toen ze op woensdag 5 december in hun klas toekwamen stond hier vanalles klaar... Sinterklaas bracht allemaal leuke smartgames, glitterverf en wil om pompons te maken! Dit materiaal werd direct enthousiast uitgetest!
Op donderdag kwam Sinterklaas nog een keertje langs, dit keer had hij zijn pieten bij, deze gooiden met snoepjes op de speelplaats en in de klassen. Ook had hij voor iedereen een zakje bij met chocolade, een mandarijn, letterkoekjes en snoepjes.

Danku Sinterklaas!



___________________________________________________

Nieuw buitenspeelgoed in het tuinhuisje








___________________________________________________

Wij leren over de prehistorie

In het vierde leerjaar leerden we al over de eeuwen, we gebruikten hiervoor een eeuwenband. In het vijfde leerjaar veranderen we de eeuwenband naar de tijdsbalk met verschillende perioden. De eerste periode (het langst geleden) is de prehistorie. In de prehistorie konden mensen nog niet schrijven, we weten dus alles door ongeschreven bronnen. Eén van die bronnen vinden we terug op stenen, op rotsen en in grotten: rotsschilderingen. De mensen uit de prehistorie tekenden op de wanden van de rotsen dingen uit hun eigen leven. Deze tekeningen gingen vaak over: jagen, vuur, dieren, zichzelf, ....

Om zich helemaal in te leven in de prehistorie, kregen de kameleons na de leerstof 2 opdrachten: het maken van een rotsschildering (zonder gebruik van penselen of verf, ze moesten blaadjes, takken, modder, ... gebruiken zoals vroeger) en het maken van een (miniatuur) prehistorische hut die wind- en waterdicht moet zijn! Spannend of dit bij elk team zal lukken...







___________________________________________________

Muzische vorming met de toekans!

Sinds november doen de kameleons en toekans op vrijdagmiddag samen enkele muzische opdrachten. Onder leiding van juf Tamara, juf Stefanie en juf Ellen voeren zij elke vrijdag een andere muzische opdracht uit. Elke week wordt er doorgeschoven zodat iedereen alle opdrachten heeft uitgevoerd.

De opdrachten gingen allemaal over hetzelfde thema: Herfst.

Bij juf Tamara werd er muziek gemaakt.
Bij juf Stefanie werd er een stop-motion filmpje gemaakt.
Bij juf Ellen werd er toneel gespeeld: tableau vivant. 
___________________________________________________

Toneel in het Frans - Bon anniversaire! 

Bonjour! Bon anniversaire, j'ai un petit cadeau pour toi!
Qu'est-ce que c'est? 
C'est un .... 
Oh super! C'est très sympa. Merci beaucoup! 
De rien!


___________________________________________________

Boekenbeurs - 8 november 2018


Op de boekenbeurs kom je meer te weten over boeken, het was er erg groot en leuk. Ook waren er echte auteurs, deze mochten we interviewen. (o.a. Haryanti Frateur, Joke van Leeuwen) Gelukkig mochten we 15 meenemen want er waren heel erg veel leuke boeken! Ik kocht een spiegeltje een heel leuk boek en Lamis kocht een moppenboek. Uit dit boek wordt er op het einde van elke dag een mop gelezen in de kring, dat is erg leuk. 
*Geschreven door Cemre* 


___________________________________________________

Soep maken met het 2de leerjaar



We sloten de eerste periode af met een lekker soepje.
Op donderdag maakten we samen met het tweede leerjaar de basis van de soep. We sneden groenten, stoofden deze aan, kookten al een deel van de groenten en gebruikten de mixer al enkele keren. Het eerste leerjaar maakte de spinnenballetjes. 
Op vrijdag werd de soep afgewerkt en opgedronken. Hmmmmm...
___________________________________________________

Ten aanval! - Herdenkingstoneelstuk WO I

1914 … De Eerste Wereldoorlog breekt uit. Duizenden Engelse jonge mannen schrijven zich in. Ze willen gaan vechten. Het avontuur lonkt! Ook vier vrienden van dezelfde voetbalploeg doen mee. Maar algauw krijgen ze het ware gezicht van de oorlog te zien …

Op woensdag 24 oktober werden we uitgenodigd in het woon-en-zorgcentrum om naar de vertelling 'Ten aanval!' te gaan kijken. Dit was een erg aangrijpend, interactief en muzikaal verhaal. De verhalen dit werden verteld werden begeleid door erg passende, aangrijpende muziek. Al onze leerlingen werden er muisstil van. Soms werd er tegen hen geroepen en kregen ze bevelen om te marcheren of te schieten. Iedereen deed dit erg goed mee. 
Door het zien van deze voorstelling kunnen de kameleons en de toekans zich erg goed voorstellen hoe het in 1914 geweest moest zijn voor de mannen in de oorlog. 
















___________________________________________________

Halloween



Op woensdag 24 oktober was het griezeldag op school. De kinderen die verkleed waren mochten op zich op het griezelpodium voorstellen. Daarna werkten we onze knutselwerkjes over de herfst af en luisterden we naar zelfgeschreven, magische verhalen. 
___________________________________________________

Welke bende? De kraaienbende!

Met de klas naar het Rivierenhof! Op donderdag 16 oktober werden de kameleons verwacht in het Rivierenhof. Zij werden opgewacht door Jasmina en Youca collega-voor-één-dag Manu. Hier leerden zij allemaal dingen bij over kraaien en hun familieleden eksters, gaaien en kauwen. Dit zijn vaste bezoekers in het Rivierenhof. Ze leerden over de geluiden, het gedrag van de dieren, de eigenschappen (zijn eksters echte dieven? Vinden zij alles wat blinkt interessant? Of is dit een fabeltje?) Door middel van opdrachten en quizvragen verdienden ze knikkers die ze tijdens hun laatste opdracht konden gebruiken om één van de vogel-opdrachten snel uit te voeren. 

Het was een erg leerrijke en leuke dag! 

Er zijn ook erg leuke foto's te vinden op de facebook-pagina van het Rivierenhof zelf: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1842055022587922&type=1&l=5b4be31d69 



______________________________________________


Een nieuwe kast...

Hoera, er zijn nieuwe kasten aangekomen voor in de klas! Onder leiding van bouwheer Teris werden er ondertussen 2 kasten stevig in elkaar gezet. Hopelijk lukt dit bij de derde kast ook nog...




___________________________________________________

De eerste jarige! 

Proficiat Mert!



Hiep hiep hoera, het eerste feestje met super lekkere taart was al een succes! 

___________________________________________________

Samenwerken is de boodschap!

___________________________________________________

Buurtboost - Hou Deurne proper!

Op donderdag 20 september gingen we samen de toekans van het zesde leerjaar op pad. We gingen, voorzien van poetsmateriaal naar het Wim Saerensplein. Daar waren we een uur in de weer met vuilniszakken, grijpers, borstels en handschoenen om het pleintje terug proper te maken. 






___________________________________________________


Moran haar laatste dag

We aten lekkere cake die Moran zelf gebakken had, hmmm! 

Daarna knutselden we tekeningen voor Moran, we werkten in groep en gebruikten verf. Samen maakten we er iets moois van!




* Wij wensen Moran erg veel succes in haar nieuwe school! *


Geen opmerkingen:

Een reactie posten